INLEIDING.
=======
Na 21 jaar dagonderwijs gevolgd te hebben en 16 jaar onderwijs te hebben gegeven (psychologie aan Sociale Academie en algemene didactiek aan de Universiteit) werd ik buitengewoon vroeg gepensioneerd. Ik leef nogal solitair en ben na het ingaan van mijn pensioen maar op mijn eigen houtje doorgegaan met denken over onderwijs.
Nu begin ik duidelijk oud te worden en wil ik het een en ander aan anderen te lezen geven. Daar moest ik dus een vorm voor vinden en zo ben ik gekomen op: EEN CURSUS over LITERATUUR.
========
Aan de orde komen:
- literatuur onderscheiden van andere teksten
- literatuur LEZEN (hoe)
- literaire teksten dóórkrijgen (≈ wat deed de schrijver nu precies)
- zelf literaire tekst (laten) schrijven
========
De cursus is dus te volgen door:
- Mensen die onderwijs geven. Voor hen wijs ik dus aan:
- wat de leerlingen aan te tonen is en hoe dat genoemd kan worden,
- wat de plaats van literatuuronderwijs is
- binnen het taalonderwijs is en
- tussen andere delen van het onderwijs kan zijn.
- Mensen die literatuur willen leren LEZEN en SCHRIJVEN,
LEZEN en SCHRIJVEN met hoofdletters geschreven, want wie dit leest kán al lezen en schrijven. We moeten dingen die ongelijk zijn ook onderscheiden (1) en er verschillende wegwijzers ( hier: woorden) voor neerzetten (2).
=====12-3-2007 20:12=====
0 reacties