A>b:
B>type restopm
.pl50
.mt2
.mb0
.hm1
.he resterende opmerkingen blz.#
schijf 37; titel:restopm
12 mei 1985
Mensen worden ertoe gebracht zich tegen anderen te keren, anderen
die hen aanvankelijk niets misdaan hebben.
Het komt bijna nooit voor dat de zo onder druk gezetten zich in
plaats van tegen elkaar, samen keren tegen degenen die hen
dwingen.
Het brengen van die mensen tot hun onderlinge geweldpleging, kan
gebeuren
– met bruut geweld of de dreiging daarmee,(de Auschwitz-scene),
– door verlokking met beschikbare beloningen en gunsten voor de
winnaar (bokswedstrijden en het maken van carriere),
– door dreiging met verachting en/of liefdesverlies
– door mystificatie (begoocheling door “een grote zaak”: de Kerk
of de Partij b.v.; de kruistocht, de heilige oorlog),
– en wellicht nog wel met enige andere middelen, die me hier nu
niet invallen.
=
Het is niet voldoende te weten dat degenen met wie je je inlaat
geen aanranders zijn, het kunnen evengoed lui zijn die nooit over
gebrek aan succes te klagen hebben gehad en onverdroten
steunpilaren zijn voor het systeem dat onontkoombaar de
misbaksels aanmaakt die iedereen veracht.
=
Het wemelt in de wereld van de maatregelen die het voortbestaan
moeten verzekeren van het (totaal onnodige) systeem van elkaar
“motiveren” tot topprestaties en “vooruitgang”.
Juist ook die maatregelen die de aanwezigheid van misbaksels
dragelijk en acceptabel moeten maken, steunen onverkort het
systeem.
Zowel de genietende en gulle geslaagden als de weldoende
beklagers van het vele leed, vatten dat leed op als een
ontkoombaar iets, voortkomend uit de slechte menselijke natuur of
uit de eigenschappen van een variant van het systeem: Nazisme,
kapitalisme, communisme, zoek maar uit. Het systeem waarvan dat
varianten zijn, blijft keurig buiten beeld.
Elke oorlog (de Duitse Keizer), elke dictatuur (Hitler en Stalin)
en elke verkrachting en elke serie-moord (type ‘Jack the Ripper’)
wordt opgevoerd als voortkomend uit een afwijking van een
individu. Niet zelden stelt men het zelfs voor alsof in die
individuen de natuur niet voldoende door de civilisatie
onderdrukt zou zijn: ze noemen het beestachtig.
[Zowel de christenen als de mohammedanen leren het lage
volk dat de dieren er zijn om door de mensen gebruikt
te worden. Zoals ze als man door geboorte hoger zijn
dan de vrouw, zo zijn ze als mens hoger dan de dieren.
Zo hebben zelfs de sociaal laagst geplaatsten nog iets
om op hun beurt te verachten.]
Men hangt een theorie aan van sociale ongelukken en van lieden
die ‘een sociaal stuk ongeluk’ zijn.
Pure onzin, binnen en vanuit een sociaal systeem dat op elkaar
onder druk zetten berust, zal altijd op vele (nl. de zwakste)
plaatsen agressie stromen. Het helpt niets wanneer men deze
verbanden buiten bewustzijn houdt. Misschien helpt het op de duur
iets als men dat massaal niet langer doet.
=/=
..schijf 37;titel:rest2
..12 mei 1985
Het verachten van de dieren past mooi bij het verachten van het
dierlijke in zichzelf.
=
Van die doctrines bestaan uit evolutie-gewijs in elkaar gepaste
deeltjes. Het geloof is een verhaal, dat gebruikt wordt om
enigszins in psychisch evenwicht te leven in de niet te
veranderen werkelijkheid van een civilisatie (een
bezitterssamenleving) waarin geheerst (= geknecht) wordt en de
ondersten als vrouw of man alleen hun lichaam en hun gedrag (hun
arbeidskracht en hun diensten / gunsten ) bezitten. Zij moeten
die arbeidskracht en die gunsten /diensten ruilen tegen hetgeen
ze nodig hebben voor hun leven en welzijn; zij moeten op bevel
van de bezitters (van de voorraden nodigs) kunstjes doen: werken
voor de kost.
Aanvankelijk geldt: geen kunstjes, dan krijg je geen eten, dan
krijg je het nodige niet. Later (nu dus) geldt: dan krijg je niet
al het nodige (rust, erkenning en ruimte voor ontplooiing) en
ook niet alle voor dat gemis aan nodigs strekkende luxe
consumptiegoederen.
Die arbeid, die werkgelegenheid, dat zijn grootstendeels onnodige
kunstjes en dat is extra vernederend. Als de voorraden en
productiemiddelen het bezit van het collectief zijn, gaan de
mensen gewoon voort met vernederen; na de machtsovername
vernederen ze elkaar. Het democratiseren van de samenleving, de
spreiding van macht, maakt aan het misbruik van macht geen einde.
Alle gebruik van macht is misbruik. Er is geen veilige dosis
macht, evenmin als er veilige doses zijn van gif en van alpha- en
gamma-straling.
=
Naast deze beschrijvingswijze zijn er nog duizend andere
mogelijk. Sommige daarvan bestaan al, de andere kunnen wellicht
worden bedacht. Ik zoek beschrijvingswijzen, die
verlossende handelingsmogelijkheden suggereren, die ons brengen
buiten de beschreven situatie. Wat ik in mijn beschrijvingswijze
wil uitzeggen, moet waarheid zijn. Mijn beschrijvingswijze moet
geen verzinsels bevatten.
=
Ik zoek beschrijvingswijzen die een uitweg bieden. Ik geloof niet
meer (na 6000 jaar geschiedenis als voorbeeldenboek en het nieuws
dat ik via de media hoor) aan binnen het systeem blijven en het
verbeteren, onschadelijk maken, alle negatieve symptomen eruit
snijden. Dat alles (verbeteren enz.) moet wel gebeuren, maar
gecombineerd met ordelijke afbraak, verlating, desertie.
Niet later eens stap voor stap samen, maar hier nu iedere
enkeling die dat wil en kan 100% ineens.
=/=
..Als dan bovendien nog de vrouw wordt
..gebruikt om het zich inspannen van de geknechten te motiveren, te
..stimuleren, door het geven van haar gunsten aan de winnaar: de
..winnaar mag immers altijd met de prinses trouwen, dan past daar
..heel mooi bij het extra verachten van de sexueel ter zake doende
..vrouw, die immers, ongelijk aan de zogende moeder, haar
..lichamelijkheid als het enige wat ze heeft, veil moet hebben voor
..de man; hij moet haar (zijn echtgenote) onderhouden, maar zij
..moet zich aan hem geven, haar huwelijkse plichten vervullen. Wat
..haar gunsten waren, zijn nu zijn rechten, haar plichten. Mannen
..moeten dan in het verhaal wel altijd met de prinses willen
..trouwen, altijd van alle vrouwen alleen maar “het” willen.
B>type rest2
.pl50
.mt2
.mb0
.hm1
.he verdere restopmerkingen blz. #
schijf 37;titel:rest2
12 mei 1985
Het verachten van de dieren past mooi bij het verachten van het
dierlijke in zichzelf. Als dan bovendien nog de vrouw wordt
gebruikt om het zich inspannen van de geknechten te motiveren, te
stimuleren, door het geven van haar gunsten aan de winnaar: de
winnaar mag immers altijd met de prinses trouwen, dan past daar
heel mooi bij het extra verachten van de sexueel ter zake doende
vrouw, die immers, ongelijk aan de zogende moeder, haar
lichamelijkheid als het enige wat ze heeft, veil moet hebben voor
de man; hij moet haar (zijn echtgenote) onderhouden, maar zij
moet zich aan hem geven, haar huwelijkse plichten vervullen. Wat
haar gunsten waren, zijn nu zijn rechten, haar plichten. Mannen
moeten dan in het verhaal wel altijd met de prinses willen
trouwen, altijd van alle vrouwen alleen maar “het” willen, “hem”
er in willen douwen.
=
Van die doctrines bestaan uit evolutie-gewijs in elkaar gepaste
deeltjes. Het geloof is een verhaal, dat gebruikt wordt om
enigszins in psychsich evenwicht te leven in de onveranderlijke
werkelijkheid van een civilisatie (een bezitterssamenleving)
waarin geheerst (= geknecht) wordt en de ondersten als vrouw of
man alleen hun lichaam en hun gedrag (hun arbeidskracht en hun
diensten / gunsten ) bezitten.
=
Naast deze beschrijvingswijze zijn er nog duizend andere
mogelijk. Sommige daarvan bestaan al, de andere kunnen wellicht
worden bedacht. Ik zoek beschrijvingswijzen, die
verlossende handelingsmogelijkheden suggereren, die ons brengen
buiten de beschreven situatie. Wat ik in mijn beschrijvingswijze
wil uitzeggen, moet waarheid zijn. Mijn beschrijvingswijze moet
geen verzinsels bevatten.
=
Ik zoek beschrijvingswijzen die een uitweg bieden. Ik geloof niet
meer (na 6000 jaar geschiedenis als voorbeeldenboek en het nieuws
dat ik via de media hoor) aan binnen het systeem blijven en het
verbeteren, onschadelijk maken, alle negatieve symptomen eruit
snijden. Dat alles (verbeteren enz.) moet wel gebeuren, maar
gecombineerd met ordelijke afbraak, verlating, desertie.
Niet later eens stap voor stap samen, maar hier nu iedere
enkeling die dat wil en kan 100% ineens.
=/=
0 reacties