Restopmerkingen

Categorieën: Overige teksten
Trefwoorden: onbewerkte versie

A>b:

B>type restopm

.pl50

.mt2

.mb0

.hm1

.he                                resterende opmerkingen blz.#

schijf 37; titel:restopm

12 mei 1985

 

Mensen worden ertoe gebracht zich tegen anderen te keren, anderen

die hen aanvankelijk niets misdaan hebben.

Het  komt bijna nooit voor dat de zo onder druk gezetten zich  in

plaats  van  tegen  elkaar,  samen keren tegen  degenen  die  hen

dwingen.

Het brengen van die mensen tot hun onderlinge geweldpleging,  kan

gebeuren

– met bruut geweld of de dreiging daarmee,(de Auschwitz-scene),

– door  verlokking met beschikbare beloningen en gunsten voor  de

  winnaar (bokswedstrijden en het maken van carriere),

– door dreiging met verachting en/of liefdesverlies

– door mystificatie (begoocheling door “een grote zaak”:  de Kerk

  of de Partij b.v.; de kruistocht, de heilige oorlog),

– en  wellicht nog wel met enige andere middelen,  die me hier nu

  niet invallen.

 

=

Het  is niet voldoende te weten dat degenen met wie je je  inlaat

geen aanranders zijn, het kunnen evengoed lui zijn die nooit over

gebrek   aan  succes  te  klagen  hebben  gehad  en   onverdroten

steunpilaren   zijn  voor  het  systeem  dat   onontkoombaar   de

misbaksels aanmaakt die iedereen veracht.

=

Het  wemelt in de wereld van de maatregelen die het  voortbestaan

moeten  verzekeren  van het (totaal onnodige) systeem van  elkaar

“motiveren” tot topprestaties en “vooruitgang”.

Juist  ook  die maatregelen die de  aanwezigheid  van  misbaksels

dragelijk  en  acceptabel  moeten maken,  steunen  onverkort  het

systeem.

Zowel  de  genietende  en  gulle  geslaagden  als  de   weldoende

beklagers  van  het  vele  leed,  vatten  dat  leed  op  als  een

ontkoombaar iets, voortkomend uit de slechte menselijke natuur of

uit  de eigenschappen van een variant van het  systeem:  Nazisme,

kapitalisme,  communisme,  zoek maar uit. Het systeem waarvan dat

varianten  zijn,  blijft  keurig buiten beeld.

Elke oorlog (de Duitse Keizer), elke dictatuur (Hitler en Stalin)

en elke verkrachting en elke serie-moord (type ‘Jack the Ripper’)

wordt  opgevoerd  als  voortkomend  uit  een  afwijking  van  een

individu.  Niet  zelden  stelt men het zelfs voor  alsof  in  die

individuen   de   natuur  niet  voldoende  door  de   civilisatie

onderdrukt zou zijn: ze noemen het beestachtig.

          [Zowel de christenen als de mohammedanen leren het lage

          volk  dat de dieren er zijn om door de mensen  gebruikt

          te  worden.  Zoals ze als man door geboorte hoger  zijn

          dan de vrouw,  zo zijn ze als mens hoger dan de dieren.

          Zo hebben zelfs de sociaal laagst geplaatsten nog  iets

          om op hun beurt te verachten.]

Men  hangt  een theorie aan van sociale ongelukken en van  lieden

die ‘een sociaal stuk ongeluk’ zijn.

Pure  onzin,  binnen en vanuit een sociaal systeem dat op  elkaar

onder  druk zetten berust,  zal altijd op vele (nl.  de  zwakste)

plaatsen  agressie  stromen.  Het helpt niets  wanneer  men  deze

verbanden buiten bewustzijn houdt. Misschien helpt het op de duur

iets als men dat massaal niet langer doet.

                               =/=

..schijf 37;titel:rest2

..12 mei 1985

 

Het  verachten van de dieren past mooi bij het verachten van  het

dierlijke  in  zichzelf.

 

 

 

=

Van  die doctrines bestaan uit evolutie-gewijs in elkaar  gepaste

deeltjes.  Het  geloof  is  een verhaal,  dat gebruikt  wordt  om

enigszins in psychisch evenwicht te leven in de niet te

veranderen werkelijkheid van een civilisatie (een

bezitterssamenleving) waarin geheerst (= geknecht) wordt en de

ondersten als vrouw of man alleen hun lichaam en hun gedrag (hun

arbeidskracht en hun diensten / gunsten ) bezitten. Zij moeten

die arbeidskracht en die gunsten /diensten ruilen tegen hetgeen

ze nodig hebben voor hun leven en welzijn; zij moeten op bevel

van de bezitters (van de voorraden nodigs) kunstjes doen: werken

voor de kost.

Aanvankelijk geldt: geen kunstjes, dan krijg je geen eten, dan

krijg je het nodige niet. Later (nu dus) geldt: dan krijg je niet

al het nodige (rust, erkenning en  ruimte voor ontplooiing) en

ook niet alle voor dat gemis aan nodigs strekkende luxe

consumptiegoederen.

Die arbeid, die werkgelegenheid, dat zijn grootstendeels onnodige

kunstjes en dat is extra vernederend. Als de voorraden en

productiemiddelen het bezit van het collectief zijn, gaan de

mensen gewoon voort met vernederen; na de machtsovername

vernederen ze elkaar. Het democratiseren van de samenleving, de

spreiding van macht, maakt aan het misbruik van macht geen einde.

Alle gebruik van macht is misbruik. Er is geen veilige dosis

macht, evenmin als er veilige doses zijn van gif en van alpha- en

gamma-straling.

=

Naast   deze  beschrijvingswijze  zijn  er  nog  duizend  andere

mogelijk.  Sommige daarvan  bestaan al, de andere kunnen wellicht

worden    bedacht.     Ik    zoek    beschrijvingswijzen,     die

verlossende handelingsmogelijkheden suggereren,  die ons  brengen

buiten de beschreven situatie.  Wat ik in mijn beschrijvingswijze

wil uitzeggen,  moet waarheid zijn.  Mijn beschrijvingswijze moet

geen verzinsels bevatten.

=

Ik zoek beschrijvingswijzen die een uitweg bieden. Ik geloof niet

meer (na 6000 jaar geschiedenis als voorbeeldenboek en het nieuws

dat  ik via de media hoor) aan binnen het systeem blijven en  het

verbeteren,  onschadelijk  maken,  alle negatieve symptomen eruit

snijden.  Dat  alles (verbeteren enz.) moet  wel  gebeuren,  maar

gecombineerd met ordelijke afbraak, verlating, desertie.

Niet  later  eens  stap  voor stap samen,  maar  hier  nu  iedere

enkeling die dat wil en kan 100% ineens.

                               =/=

..Als  dan bovendien nog de  vrouw  wordt

..gebruikt om het zich inspannen van de geknechten te motiveren, te

..stimuleren,  door het geven van haar gunsten aan de  winnaar:  de

..winnaar  mag immers altijd met de prinses trouwen,  dan past daar

..heel mooi bij het extra verachten van de sexueel ter zake  doende

..vrouw,   die  immers,   ongelijk  aan  de  zogende  moeder,  haar

..lichamelijkheid als het enige wat ze heeft, veil moet hebben voor

..de  man;  hij moet haar (zijn echtgenote) onderhouden,  maar  zij

..moet zich aan hem geven,  haar huwelijkse plichten vervullen. Wat

..haar gunsten waren,  zijn nu zijn rechten,  haar plichten. Mannen

..moeten  dan  in  het  verhaal wel altijd met  de  prinses  willen

..trouwen,  altijd van alle vrouwen alleen maar “het” willen.

B>type rest2

.pl50

.mt2

.mb0

.hm1

.he                              verdere restopmerkingen blz. #

schijf 37;titel:rest2

12 mei 1985

 

Het  verachten van de dieren past mooi bij het verachten van  het

dierlijke  in  zichzelf.  Als  dan bovendien nog de  vrouw  wordt

gebruikt om het zich inspannen van de geknechten te motiveren, te

stimuleren,  door het geven van haar gunsten aan de  winnaar:  de

winnaar  mag immers altijd met de prinses trouwen,  dan past daar

heel mooi bij het extra verachten van de sexueel ter zake  doende

vrouw,   die  immers,   ongelijk  aan  de  zogende  moeder,  haar

lichamelijkheid als het enige wat ze heeft, veil moet hebben voor

de  man;  hij moet haar (zijn echtgenote) onderhouden,  maar  zij

moet zich aan hem geven,  haar huwelijkse plichten vervullen. Wat

haar gunsten waren,  zijn nu zijn rechten,  haar plichten. Mannen

moeten  dan  in  het  verhaal wel altijd met  de  prinses  willen

trouwen,  altijd van alle vrouwen alleen maar “het” willen, “hem”

er in willen douwen.

=

Van  die doctrines bestaan uit evolutie-gewijs in elkaar  gepaste

deeltjes.  Het  geloof  is  een verhaal,  dat gebruikt  wordt  om

enigszins  in psychsich evenwicht te leven in de  onveranderlijke

werkelijkheid  van  een  civilisatie  (een  bezitterssamenleving)

waarin  geheerst (= geknecht) wordt en de ondersten als vrouw  of

man  alleen hun lichaam en hun gedrag (hun arbeidskracht  en  hun

diensten / gunsten ) bezitten.

=

Naast   deze  beschrijvingswijze  zijn  er  nog  duizend  andere

mogelijk.  Sommige daarvan  bestaan al, de andere kunnen wellicht

worden    bedacht.     Ik    zoek    beschrijvingswijzen,     die

verlossende handelingsmogelijkheden suggereren,  die ons  brengen

buiten de beschreven situatie.  Wat ik in mijn beschrijvingswijze

wil uitzeggen,  moet waarheid zijn.  Mijn beschrijvingswijze moet

geen verzinsels bevatten.

=

Ik zoek beschrijvingswijzen die een uitweg bieden. Ik geloof niet

meer (na 6000 jaar geschiedenis als voorbeeldenboek en het nieuws

dat  ik via de media hoor) aan binnen het systeem blijven en  het

verbeteren,  onschadelijk  maken,  alle negatieve symptomen eruit

snijden.  Dat  alles (verbeteren enz.) moet  wel  gebeuren,  maar

gecombineerd met ordelijke afbraak, verlating, desertie.

Niet  later  eens  stap  voor stap samen,  maar  hier  nu  iedere

enkeling die dat wil en kan 100% ineens.

                               =/=

 

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën in Jaap’s teksten

Share This