A>b:
B>type taalles2.txt
.pl66
.op
.mb4
.mt3
.hm2
.he file taalles2.txt / schijf rood 4/ blz. #
18 mei 1987
Let op:
het leren van het bezig zijn met woorden begint pas daar waar de woorden die
je vindt een betekenis voor je hebben, dat wil zeggen tot je actieve of
passieve wordenschat behoren. Aan die eigen woordenschat voeg je dan iets toe,
een associatie, een verbinding, iets wat je later zal invallen of wat je zult
herkennen als je het weer ziet (dat samen voorkomen).
Dat afhangen van (de hoeveelheid en aard van) wat je leert van dat wat je al
weet, maakt dat het herhaalde malen aanmaken nodig is (het aanmaken van files
over ons onderwerp en met onze woordenboeken (in ons geval natuurlijk ook: met
gebruikmaking van eerder door ons zelf aangemaakte files, overgeschreen uit
die woordenboeken).
Vooral ook het gebruiken van wat we (files aanmakend) geleerd hebben bij het
doordenken van andere onderwerpen.
1.We zoeken woorden op,
2.daarna omschrijvingen van die woorden,
3.daardoor begrippen, beter: onderscheidingen, verschillen tussen die dingen
waarvan die woorden namen zijn
4.daarbij houden we steeds het oog op de te beschrijven werkelijkheid.
De door ons met de termen te beschrijven werkelijkheid is niet van woorden
gemaakt, we zijn geen neerlandici.
We hebben twee onderwerpen:
- ons stukje werkelijkheid
en
- onze verzameling woord-begrip-combinaties.
E’n woord e’n begrip.
Voor een begrip zijn geen twee verschillende namen nodig.
Woorden die toevallig gelijk gespeld en uitgesproken worden zijn in onze taal
homoniemen. Ze hebben qua herkomst niets met elkaar te maken. Vertalen in een
andere taal (Engels, Frans, Duits) maakt dat meteen duidelijk.
Een ander geval is het wanneer men voor twee duidelijk te onderscheiden
begrippen in een bepaalde taal geen twee verschillende woorden heeft, maar
zich moet behelpen met het toevoegen van bijvoegelijke naamwoorden. Als we het
woord ‘heet’ niet hadden, zouden we moeten spreken van ‘heel warm’ en voor
heter dan heet hebben we dan ook ‘gloeiend heet’ omdat we er geen woord voor
hebben.
Ook jammer is het dat soms woorden onbruikbaar worden voor hun oorspronkelijke
betekenis, voorbeeld: discrimineren, dat is gewoon onderscheiden en niet:
onterecht verschillend behandelen / bejegenen.
–voorlopig einde–
0 reacties