Welvaart

Categorieën: Overige teksten
Trefwoorden: onbewerkte versie

A>b:

B>type welvaart.txt

.pl68

.mb2

.mt2

.he    file welvaart.txt schijf groen 7   blz. #

 

WELVAART is in gebruik voor als naam voor wat ik onnodigs noem:

onnodige diensten van producenten-consumenten aan elkaar in

cirkelruil, met geld, alom begeerd en voor de aankoop van alles

bruikbaar, om de ruil te vergemakkelijken, nog exacter: eerst

mogelijk te maken.

Hoe meer productie en bijpassende consumptie, hoe meer welvaart.

Wanneer er alleen nog maar het voor leven en welzijn nodige voor

iedereen is, is er nog geen sprake van welvaart. Men spreekt dan

van leven op een biologisch minimum-peil. Let wel, dat blijft men

doen ook al komt niemand der betrokkenen iets te kort om volop en

harmonieus te functioneren, zo gezond als een vis, maximaal

gezond.

Het biologische wordt opgevat als slechts grondstof, basis,

fundament, voorwaarde, plaatst hebbend buiten het echte leven (=

het meespelen om rang in de civilisatie). Slechts wat buiten het

natuurgegevene, biologische, geschapene (of hoe je het ook noemen

wilt) valt, telt mee, tenminste als het binnen het spelen om rang

plaats heeft (gekregen).

Alle lichamelijke verschijnselen zijn slechts stoornissen in spel

en vergadering. Tenzij ze juist op de agenda staan, het doel van

de bijeenkomst zijn.

Ooit werd het zich als dier terugdrukken, onwaarneembaar maken,

door anderen van ons afgedwongen (van ieder van ons als kind, op

z’n laatst in school, maar ook van de volwassen vrije, wilde

mensen die onderworpen werden door de civilisatie) .

We leerden dat het zo hoorde, maar herinnerden ons dat het bevel

van buiten ons tot ons gekomen was, dat wij onder bedreiging zo

waren gaan handelen. Dat herinneren hebben de gewone mensen zich

afgeleerd, vaak toen ze zelf op hun beurt hun kinderen zijn gaan

africhten om als biologisch wezen, in dit geval dus als dier, weg

te wezen.

 

Het natuurlijke is niet het ongekunstelde, het is het biologische

(onderdrukte) oorspronkelijke, dat geen plaats kreeg.

Noodgedwongen besteden de om binnen-zijn en / of om rang

vechtenden iets van hun txaenz (al of niet eerst al dienend

omgezet in geld) aan het voorzien in het voor hun biologisch

(over!-)leven nodige, maar de eerste levensbehoeften moeten wel

goedkoop gehouden worden, want ze zijn geen welvaart. De

afwezigheid van de eerste levensbehoeften is storend voor het

spel om [het als ondernemer aanmaken en als consument-

rangvertoner laten aanmaken en verdelen van] welvaart.

     Nederlanders, zo meldt een onderzoek, geloven niet erg in

     inkomensverschillen (en nu komt het:!) als stimulus voor

     hard werken of als bron voor nationale welvaart. Ze zijn ook

     geen sterke aanhangers van een prestatiemoraal.

In de meeste landen van het vrije westen wordt er veel sterker in

deze inkomensverschillen als middel tot het hoge doel ‘welvaart’

geloofd. Ongelijkheid is een middel, geen ongelukje, geen

ongewenst bijverschijnsel, dat iedereen weg zou willen hebben.

Welvaart is dat wat die ongelijkheid laat zien:

  1. het onnodige en
  2. het gebrek aan het nodige.

Geen volk bestaat dermate uit gekken dat iedereen uit begeerte

aan het sloven slaat. Wie niet uit begeerte slooft, wordt er door

honger, onvoldoende kleding  en dakloosheid toe gedwongen. Dat is

de manier waarop men aan voldoende gebruikten komt voor het spel

‘civilisatie’. Het is duidelijk dat ‘beschaving’ niet een

synoniem voor ‘civilisatie’ is.

 

Nu zegt het weinig dat men hiertelande hedentendage niet de

dogma’s belijdt van de leer van de gedemocratiseerde civilisatie,

van het Klantenkoninkrijk, de republiek van Jan Publiek.=/051290/.

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën in Jaap’s teksten

Share This