Alfabetische lijsten alle teksten
- Aan Bas Haring
- Aan de verkenner, afkomstig van die andere planeet
- Aan een uitgever
- Aandacht afleiden van het ‘hier en nu’
- Aanhorend file op bureaublad
- Aanrakingstaboe enzovoorts
- Aanslag
- Aanspraak vervangend uitschrijven
- Aanspreken
- Aantekening voor het bedachte gebruik van Personal Pearl
- Aantekeningen bij ‘Sociologie, een biografische opzet’
- Aantekeningen bij Veblen
- Aarde en wereld
- Abstract denken
- Achterliggende filosofie
- Acties en reacties in de civilisatie
- Afleiden van de aandacht van de eigen machteloosheid weg
- Afscheidsbrief
- Afwijzingen
- Albert Heijn’s eigenschappen
- Alice Miller en Esther Vilar
- Alle macht komt uit de loop van een geweer
- Alle opvoeden is gericht op het aanleren van een begrippenapparaat
- Alle teksten op het internet
- Alles is er ooit gekomen
- Alles is volledig gedetermineerd
- Als dier
- Als een stroom txaenz door een ama
- Als een vinger die wijst naar de maan
- Als ik dan een boek zou publiceren…
- Altijd leren
- AMA en de Aztekentrap
- AMA-leer
- AMA-weer
- Amerikaanse toestanden
- Anatomie van het systeem
- Andere mensen
- Andermans gebeuren tot ‘doen’ maken
- Anders actieven
- Ansicht
- Anti-civilisatie
- Apperceptieve massa
- Arbeid
- Arbeid met geweld afgedwongen
- Argumenteren
- Armoe
- Atoom en individu
- Aufklärung, Sinterklaas en Zwarte Piet
- Aztekentrap
- Ballonvaartwedstrijd in de DDR, in Nederland
- Bedoelen
- Bedoelen, betekenen, overkomen als
- Begeleiden scriptie
- Begrijpen
- Begrijpen wordt aangeleerd
- Begrippenapparaat
- Begrippenapparatuur
- Belangen
- Belangen en waarden
- Beledigen
- Beperktheid van de mens van nature
- Beschaven
- Beschaving en civilisatie
- Beschouwing over taal en taalgebruik
- Bespreken doe je samen
- Bespreken en lezen, doet men beter anders
- Bestrijden van juristentaal
- Betalen voor leren
- Betoog over heersen en macht uitoefenen
- Bevel
- Bevrijd van de civilisatie
- Bevuilde mens
- Bewustzijn, 1999
- Bewustzijn, bewust zijn en bewustzijnsindustrie
- Bezit en Robinson Crusoe
- Bezitten
- Bezitten is het veroorzaken van schaarste
- Bhagavad Gita
- Bij de eerste verjaardag van mijn website
- Bijbel lezen als literaire tekst
- Bijeen als gevangenen van elkaar
- Bindende verhalen
- Binnen en buiten het vechtspel
- Binnen het ecosysteem
- Binnensoortelijk parasiteren is de hoofdbezigheid
- Biologisch gesproken is er een mensenplaag
- Boek van Andries Knevel
- Boekbouw, het technische probleem
- Boekmens
- Botspraak
- Bouw van het boek
- Boze geesten
- Breken
- Bronowski, Jezus, de hoeren, de tollenaars
- Bruikbaarheid
- Burgerlijke vrijheden
- Burgeroorlog woedt overal
- Censuur en communicatie
- Centraal is de aangeleerde taal
- Centraal is de taal
- Centraal is het verwaarlozen van de taal
- Centraal is het, bij mij afwezige, gevoel
- Checklist waken
- Citeren en oorspronkelijk zijn
- Civilisatie en natuur
- Civilisatie is gerangschikt bijeen leven
- Civilisatie spelen
- Civilisatie treedt op in drie vormen
- Civilisatie, het echte grote gezelschapsspel
- Civilisatiereligies
- Civilisaties en hun godsdiensten (nu ja, religies)
- Collectief geheugen
- Communicatie
- Communiceren
- Computerprogramma als spreekbeeld
- Concept voor boek
- Concept voor website
- Conclusieve stemming
- Concrete manieren van anderen onder druk zetten
- Constructieve ontevredenheid
- CONSUMENTOcratie is een passender term dan DEMOcratie
- Context voor theologie en atheologie
- Creativiteitsontwikkeling
- Criminaliteit hoort bij het leven zoals de seizoenen
- Cultiveren en de doos van Pandora
- Culturen en hun verloren vanzelfsprekendheid
- Cultuur en civilisatie vallen niet samen!
- Curriculum vitae
- Curve van Gauss
- Dadeloos en innerlijk verdeeld
- Dagdromen
- Datumfeesten
- De derde draad
- De god van de Roomsen
- De kitsch van het holisme
- De levensruimte van een mens
- De maat van de mens
- De regenboog en het taalspel
- De relaties tussen natuur, cultuur en civilisatie
- De religieuze kaart
- De schepping van de wereld en het begrijpen van txaenz
- Debat, discussie, gesprek
- Defensie
- Democratie als verdovend middel
- Demotiverend
- Denken is geen verschijnsel
- Denken, 1998
- Denken, 2002
- Denkrelaties op de lagere school
- Denkwijze 2
- Descartes en Locke
- Deserteren uit het systeem
- Determinatie
- Deze website is als een goudader
- Deze website is een schatkist
- Dialektiek van de Verlichting
- Dichten
- Dictatuur van de rede
- Dierenbevrijdingsfront
- Ding, stof, gebeuren
- Doen en gebeuren
- Doen en laten
- Doen, voelen en menen
- Dom
- Doodzwijgen en tegenwerpen
- Doordenken van taal en taalgebruik
- Doorgankelijk, 1999
- Doorgankelijk, 2009
- Doorgeefluik
- Doorgeven zonder zelf ooit te zien
- Doorpraten
- Doos vol ‘How to do’-boekjes
- Draaideur
- Drijfpuin
- Droom of nachtmerrie
- Economie en camouflage
- Economie en civilisatie
- Economie, 1970
- Economie, 1990
- Economie, 1997
- Economische ontwikkeling
- Een Hollands Drama
- Een verdoezelwoordenboek
- Een voorbeeld van onvolledigheid
- Eenheid
- Eerst de vraag, dan het antwoord
- Eeuwige leven
- Eigen naam voor het enig echte eigen onderwerp
- Eisen van ‘logisch zijn’
- Elektronische snelweg
- Elkaar rakende AMA’s
- Entelechie
- Er bestaat geen ‘samen’
- Er is geen hoop nodig
- Er stroomt iets door de maatschappij
- Erfzonde is het centrale scharnierbegrip
- Essay over slavernij
- Esther Vilar en Germaine Greer
- Ethiek, moraal en fatsoen
- Even terug voor een overzicht
- Evolueren
- Exemplaar, persoon, individu
- Fabriek van overlastbezorgers
- Feitelijke uitspraken zijn altijd waar
- Feodaal en (post-) modern
- Figuur en tekst bij opbouw boek
- Flaptekst
- Foeilelijke psychologe aan het woord
- Functies van het verzinsel ‘vrije wil’
- Functionaris, persoon en individu
- Ga de woestijn in!
- Gebeuren
- Gebod, verbod en deugd
- Gebruiksaanwijzing voor mijn teksten
- Geciviliseerd-zijn is lijden
- Geciviliseerden zijn gevangenen met vrijheden
- Gedragskeuzedeterminantenpakketten
- Geen ik
- Geen onwelwillende lezer meer
- Geen verlossend woord geschreven
- Geen wensplaat naast de werkelijkheid houden!
- Geest en beest
- Geest of aap
- Geheimen
- Gekte
- Geld verleren
- Gelegenheid tot besteding txaenz is de oplossing
- Geloven, de bezigheid is fout
- Geloven, heilige verhalen, het overleveren van verzinsels
- Geluidjes die ons taalgenoten maken
- Geluk hebben en gelukkig zijn
- Geluk, 1985
- Getalenteerd
- Gevangenen en hun ‘vrije tijd’
- Gezin
- Gobel
- God bestaat
- God bestaat, als enige
- God dobbelt niet
- God en de duivel bestaan ook zonder gelovigen
- God en de EO
- God en de stier van Potter
- God of slaaf
- God schiep
- God schrijft levenden, zoals ik opstellen
- God, 2003
- God, 2009
- Goden
- Godsdienst
- Goed en kwaad
- Goed en kwaad zijn verdwenen, maar ook het leven is weg
- Grappig
- Grensafspraken
- Grenzen
- Grenzen van natuur, cultuur, civilisatie en maatschappij
- Groot-Auschwitz
- Hangjongeren
- Hangpotten
- Happen naar Peijnenburg
- Haring in het ‘meeuws’
- Hebben, zijn en de liefde
- Heerlijk
- Heersen, hoe doe je dat?
- Heider en ‘het spel’
- Heilige dobbelsteen
- Help mij
- Hemel of het rijk der vrijheid
- Herkomst begrippen
- Herleidbaarheid van het nazisme-syndroom nu
- Herleiden tot diepere oorzaken
- Hervatting correspondentie
- Het begrip dat ik civilisatie noem
- Het bewegen in de samenleving
- Het communicatieprobleem
- Het doel met het levend zijn
- Het echte leven
- Het geloof der kameraden
- Het hele wereldgebeuren is totaal oninteressant
- Het is positief geen ‘communicatie’ te hebben
- Het mij inspirerende verhaal
- Het onderwerp van mijn boek is: het knechten
- Het schoepenrad in de waterstroom
- Het schoolvak geschiedenis
- Het verbazingwekkendste is de verbazing
- Het verstikkende onkruid
- HET wereldprobleem
- Het woord ‘waarheid’
- Historisch onbedoeld
- Hoe de civilisatie te stoppen?
- Hoe ik beluisterd dien te worden
- Hoe ik ontkwam
- Hoe krijg ik vrede?
- Hoe te lezen?
- Hoe word ik, ben ik en blijf ik een oorspronkelijk filosoof?
- Hoe zich vrij te denken
- Hoe zijn natuur, culturen, civilisaties en de maatschappij uit elkaar ontstaan?
- Hoera! vorm gevonden voor opstellen op Internet
- Hoger de Aztekentrap op
- Homepage en het onderwerp ‘gesprek’
- Hoogtevrees
- How to kill your enemies as such
- Hulp bij de voorbereiding van de volgende genocide
- Ieder zijn software
- Iets in IETS
- IETSen en hun speelterrein
- Ik ben al te alleen
- Ik ben op een ‘nieuw’ punt aangeland
- Ik beschrijf het psychische als economisch handelen
- Ik denk, zoals een gekooide tijger loopt
- Ik een monnik?
- Ik en de ander
- Ik en mijn onderwerp
- Ik ga een boek schrijven
- Ik hier, zij daar
- Ik hoef geen oeuvre te scheppen
- Ik hou van jou
- Ik kan taal gebruikend in mijn eentje bezig zijn…
- Ik tref mij aan in gunstige omstandigheden
- Ik voel me bedrogen
- IK, de soevereine bezitter, of ik
- Ik, zaak, ego, zak
- Illusief spel
- In de greep van de reclame
- In dit verhaal
- In eigen woorden
- In mij vormde zich een gedragsdeterminantenpakket
- In plaats van grappig
- Indirecte introspectie
- Individu en gemeenschap
- Individu, persoon, functionaris, enkeling, exemplaar van de soort, mens
- Individu, persoon, IETSonderdeel, stamlid enzovoort
- Informatie en kennis
- Ingangen van het txaenzriool
- Ingewijden en buitenstaanders
- Inleiding beide boeken
- Inleiding eigen boek
- Inleiding homepage
- Inleiding over mijn boek
- Inleidingsopstellen website
- Inspiratie
- Instrument bij het schrijven van een tekst
- Interageren, met elkaar omgaan dus
- Invallen
- iPAD & erfenis
- Irritant
- Jacobowsky en de overste
- Japans ingenieur neemt foto’s van een kathedraal in Europa
- Je eigen begrippenboek
- Joeghei!
- Jonge eikjes zijn geen strevertjes
- Juristen in Verstandië
- Juristentaal
- Juristerij, 2001
- Juristerij, 2003
- Kanten en delen van de civilisatie en de namen daarvan
- Karakter
- Kennen
- Kennen en samenzijn
- Kennen en weten
- Kennis is niet overdraagbaar
- Kennis is ongelijk aan informatie
- Kentheorie
- Kernbegrippen van de civilisatie
- Kernleer
- Keuzes
- Kiezen
- Kijk nou eens, sporen!
- Kind en school
- Kinderkruistocht
- Kleding en tekst
- Klonterend begrippenmateriaal
- Kloosters
- Knevel en de atheïsten
- Knuffels kneuzen en kneuzen knuffelen
- Koopkrachtige godburgers op de Olympus
- Kopvullingen
- Kort begrip van ‘leven in een civilisatie’
- Korte roman over een negertje
- Kortstondig waar, langdurig waar
- Kouwer’s boek over persoonlijkheid
- Krishnamurti
- Kritiek en letterkunde
- Kwadratische dwaasheid
- KZ-schaak
- Leed dat overblijft
- Leeg gepraat
- Leergeld
- Leerstofkeuze
- Leesfouten mijnerzijds
- Leraren opleiden
- Leren is veranderen
- Leren voor geld
- Letten, waarop
- Leven
- Leven in civilisatie
- Leven in een verhaal
- Lezen, 2003
- Lezen, 2011
- Liefde enzovoorts
- Literatuur en onderwijs
- Logica en gehakt
- Logica spelen
- Loonarbeid
- Los of vast
- Losse woorden wijzen nergens naar
- Louteren
- Luister, oh taalgenoot
- Macht, weg ermee!
- Mars en Fortuna
- Meer Freud
- Meer over civilisatie
- Meer zijden
- Meerdere betekenissen van ‘leren’
- Mei 1998
- Mein Kampf
- Mekker
- Menen, 1997
- Meningen uiten
- Meningsvrijheid
- Mens in onderscheid van computer
- Mensbeeldjunkie
- Mensen die onder leiding samenleven, vormen een kankergezwel op de aarde
- Mensen en hun milieus
- Mensen gebruiken mensen
- Mensen hebben afwisseling nodig
- Mensen hebben vaak maar één enkele afstelling
- Mensen platdrukken
- Mensenkennis
- Mensenoffers
- Met een lijk als voorbeeld en aanleiding
- Met het woord ‘rivaliteit’ een kleine verzameling synoniemen gevonden
- Meta, meta, meta
- Middenkader
- Mierennest, in plaats van de grot van Plato
- Mijn ‘definitieve’ boek
- Mijn bespreking van hoe de wereld in elkaar zit
- Mijn boek in digitale vorm
- Mijn denken
- Mijn eerste cursus op Internet: LITERATUUR
- Mijn eigen teksten bestuderen
- Mijn filosofie, puntsgewijs
- Mijn hele geschrijf is tegen ‘menen’
- Mijn idee van wetenschap
- Mijn inzicht publiceren
- Mijn kentheorie
- Mijn kijk op ‘wat is’
- Mijn kleding is geen statement
- Mijn manier van ‘denken’ over dingen
- Mijn onderwerp, 2002
- Mijn onderwerp, 2003
- Mijn protestantisme
- Mijn Robinson
- Mijn taal en de taal in de wetenschap
- Mijn verrekijker is weer in gebruik
- Mijn wezen is niet gebonden aan materie
- Mijn woordenschat
- Mijn zo dit worden
- Mijn zo zijn (gaat ook over paarden)
- Mislukte revolutie van de jaren ’60 / ’70
- Moderne metabespreking van wetenschap
- Moederaap
- Mogelijke conclusie
- Mogelijkheden stromen ‘van Godswege’ de economische eenheid binnen
- Mol
- Moppernon
- Motivatie, 1971
- Motivatie, 1973
- Muurkrant
- Mystique of Enlightenment, 1992
- Mystique of Enlightenment, 2003
- Na cultuur komt civilisatie
- Na Krishnamurti
- Naast dienen, ook leren voor geld
- Nalatenschap, 2011
- Nalatenschap, 2015
- Nascholing
- Natuur, cultuur, civilisatie
- Natuur, cultuur, civilisatie en beschaving
- Natuur, cultuur, civilisatie en hygiëne
- Natuur, cultuur, civilisatie en vriendschap
- Natuur, cultuur, civilisatie: een conceptengroep
- Natuurverlating
- Nee, geen namen
- Nergens is ooit een dader aangetroffen
- Neuroticus
- Niet kwaad, maar geërgerd
- Niet ter keuring
- Nieuwe koningen, het fiasco van onderwijs en democratie
- Nieuwsdiensten perverteren het geheugen van de luisteraar
- Nieuwspraak, Oudspraak, ‘warspraak’ en ‘helpspraak’
- Niveaus van abstraheren op de Aztekentrap
- No innate ideas
- Nood, klacht en mopper
- Noodlot
- Norbert Elias ‘Het Civilisatieproces’
- Nota voor ‘Vergadering Goede Bedoelers’
- O.K.
- O.K. een publicatie
- Objectiviteit bestaat niet?
- Omschrijving gesprek
- Omschrijving van scholing
- Onder het oppervlak
- Onderscheiden en benoemen
- Onderwerp en gezegde
- Onderwerp en gezegde 2
- Onderwerping van de natuur
- Onderwijs en dergelijke in Verstandië
- Onderwijs en opvoeding maken van kinderen tuig
- Onderwijs geven zonder leerlingen
- Onderwijs-leer-situatie
- Onderwijs, 1974
- Onderwijs, 2007
- Onderwijs, 2009
- Onderwijs, 2013
- Onderwijzen en ouwehoeren
- Onderwijzen, opvoeden, opleiden enzovoort
- Ondoordacht is dom
- Ongecijferdheid
- Ongeremd schrijven over de stand, en gang van zaken, in de wereld
- Ongezouten de waarheid spreken
- Onnodigs als noodzaak voor het systeem
- Onopgemerkt passeren van informatie
- Ons politiek systeem
- Onsterfelijk, 2001
- Onsterfelijk, 2003
- Onsterfelijke ziel
- ONTWAAKT!, wordt nuchter, raak ontgoocheld, kick af
- Ontwikkeling van het boek, de huidige stand en gang van zaken
- Ontwrichte samenleving
- Onvrijheid
- Oorlog tussen enkelingen, tussen IETSen
- Oorzaak en gevolg
- Op en bij betrokken
- Opdelen van het economische gebeuren
- Opmerking over achting in civilisatie en maatschappij
- Oppervlakkigheid
- Opstel over het inspirerende verhaal van de civilisatie
- Opvatten, verstaan, begrijpen
- Organiseren
- Oudste taal, nieuwe taal en propagandataal
- Over ‘de mens’
- Over ‘de Verstandiaanse mens’
- Over de vermaatschappelijking van de samenleving
- Over een systeem, met ‘schuld’ als voorbeeld
- Over het vinden van woordgroepen, synoniemen, verwante termen en antoniemen
- Over mezelf
- Over mij
- Over mijn filosofie
- Overdracht
- Overlast en gebrek aan sociale vaardigheid
- Overweging bij de breinleiding ‘uitschrijven’
- Overweging over uitschrijven
- Overwegingen bij mijn boek
- Overwegingsopstel over de inhoud van mijn boek
- Overzicht
- Overzicht inhoud boek
- Overzicht over hoe het kwam
- Overzicht uiteenzettingen van conceptgroepen
- Overzicht van mijn denkweg
- Overzicht weetboek
- Overzichtsgewijs
- Paardenfluisteraar
- Paradijs et cetera
- Pas op! U verlaat het gebied van de meningen
- Permanente emotionele bindingen
- Personal Pearl kaartenbak
- Persoon-zijn
- Persoonlijke en tussenpersoonlijke problemen
- Pervert
- Plaatsen
- Plato en die grot
- Pluskukels en minkukels
- Poeha
- Poging tot overzicht
- Politiek, 1985
- Politiek, 1986
- Politieke maffia
- Popper
- Private reflectie
- Profeteren, december 2003
- Profeteren, maart 2003
- Project taal-beleven
- Propaganda I
- Propaganda II
- Pseudo-historie van het ontstaan van civilisatie
- Psychologie
- Psychologie of verlossing?
- Psychologieën
- Publiceren
- Publiceren heeft geen nut voor mij
- Publiceren is Jan Publiek dienen
- Publiceren is ongelijk aan bedoelen
- Publiceren, 2006
- Publiceren, waarom, waarom niet?
- Publiceren. Why not?
- Publicist en proefpersoon
- Publieke onderwerpen
- Puntsgewijze ‘wat ik te melden heb’
- Puzzelwoordenboek, hoe gebruik ik dat?
- Reacties op het in een civilisatie zijn
- Rechtspraakje
- Rechtsreligie
- Rechtsstaat, onvrede en taal
- Reclame als sociologisch verschijnsel
- Relatie
- Reli-economie
- Reliconsument
- Religie
- Religies
- Religies en civilisaties
- Religieus doen
- Richard Dawkins’ zelfzuchtige genen
- Robinson, Vrijdag en de stam
- Robinson’s lust en onlust
- Rode olifanten
- Roeptoeterdoem
- Roof en knuffel
- Roof van tijd maal aandacht enzovoorts
- Rooms zonder god, zonder spelconcept
- Ruilrekening-courant
- Samen een probleem?
- Samenhangende en verwante begrippen
- Samenleven kan anders
- Samenvatting 2005-2006
- Samenvatting uitgangsopstellen
- Satanische woord-begrip-combinaties
- Schaakstukleven
- Schaf soevereiniteit af!
- Schaken
- Scheepsraad
- Scheldpartij
- Schema boek
- School en de rest van de maatschappij
- School en opvoeding
- SCHOOL ZE, in plaats van ze op te leiden
- Schopenhauer
- Schriftgeleerden, herkenningsvaardigen en makers
- Schrijven bij wat je leest
- Schuld, vrije wil, verantwoordelijkheid enzovoorts
- Second Life
- Sinterpim’s dood
- Slaaf en zin
- Slaafsheid
- Slachtoffer
- Slaven
- Slaventrouw
- Slavenvolk
- Slijmspoor, of ‘Wat ik wel en niet wil met een boek’
- Sluiten is het centrale werkwoord
- Sociaal-psychologen onderzoeken circusdieren
- Soeverein als god
- Soevereiniteit en waarheid bij de burgerman
- Soevereiniteit is het onaangevochten kunnen doen van onnodigs
- Solidariteit
- Solliciteren, 1991
- Solliciteren, 1992
- Sommigen zijn bevoegd, anderen niet
- Spel, 1987
- Spel, 1990
- Spoken zonder beeld
- Spontane summatie en bewuste bundeling
- Sport en spel zijn vormen van rangschikken
- Sport, spel en muziek
- Spreekbeeld ‘loopbaan’
- Spreekbeelden, reflectie
- Spreken of bespreken?
- Sprinkhaan
- Spuitzak en school
- Staatsreligie of wetenschap
- Stand van het werk bij maken eigen boek
- Standpunt en zien van de wereld
- Stapels vee, verhalen en visies
- Stinken
- Stinksloot
- Stokstaartjes
- Stop de civilisatie!
- Surrogaat
- Swami Dinges en het ontsnappen
- Taal en denken
- Taal en taalgebruik, 1970
- Taaldier mens
- Taaleieren
- Taalfuncties
- Taalgebruik
- Taalles 1
- Taalles 2
- Taalles op school
- Taalvulkanisme
- Taken en werkwijzen van de Staat
- Talige schatten
- Taxi!
- Te weten komen
- Tegen het (schriftelijke) debat
- Tegen het geweld
- Tekstaanmaker
- Tekstgenerator
- Telefoon!
- Telkens als ik weer discussieprogramma’s hoor
- Terecht van een samenzwering spreken
- Tevreden slaven
- Thesaurus over civilisatie
- Tijd, aandacht, energie en het vermogen te leren
- Tijdloze waarheid
- Tompoesisme
- Traditie in civilisatie
- Trefwoord AMA
- Trots
- Twee spelen in verband met ‘werkloosheid’
- Tweedehandsgoederen
- Tweedromenkeus
- TXAENZ
- Txaenz van allen managen
- Txaenzhuishouding
- Uit de wereld treden
- Uitgeschreven teksten als studiemateriaal
- Uitschakeling van de rede
- Uitschrijven, 2003
- Uitschrijven, 2014
- Uitschrijver
- Uittocht
- Ultrakort
- Uw onderwijs
- Vaderliefde
- Val dood!
- Van perspectieven tot onderwijsvernieuwing
- Van waarheidsvinding tot en met onderwijs
- Van water maak ik urine, van kennis tekst
- Van wijsheid naar een virtueel continent
- Vandalisme, verschijnsel en bestrijding
- Vee van het systeem
- Veekoekjes
- Veel kwaad werkt via de advocaat
- Veerdonck 1 (begin)
- Veerdonck 2 (vervolg)
- Veerdonck 3 (hoe en wat)
- Veerdonck 4 (het verhaal gaat verder)
- Veerdonck 5 (weblog reflecties)
- Veerdonck 6 (over ‘het onderwijs’)
- Veralgemenen kost wat tijd
- Verantwoordelijkheid en juristerij
- Verantwoordelijkheid in natuur, cultuur en civilisatie
- Verbergen van de bron
- Verdraagzaamheid eisen
- Verhalen
- Verhalen en begrippensystemen
- Verhalen, 2003
- Verketteringsvierhoek
- Verkiezingsdag
- Verklaring van het woord ‘persoon’
- Verlichting van de Woe-Li Meesters
- Verlichting, 1991
- Verlichting, 1999
- Verlossingsreligies
- Vernichtungslager voor katten
- Verontwaardiging is een luxe verschijnsel
- Verstandië is een naam uit ‘Nieuwspraak’
- Vervreemden van de samenleving
- Verwachtgereedschap
- Verwachtgereedschap aanmaken
- Verworden
- Verzamelde opmerkingen bij mijn begrip ‘civilisatie’
- Verzinsels buiten gebruik stellen
- Verzonnen verhalen vertellen
- Vier onderwijsmodellen
- Vier soorten waarheid
- Vier vormen van ageren
- Vierde grootheid naast bedoeler, verstaander en tekst
- Vlag
- Vloeken
- Vluchten of blijven
- Vluchtige associaties
- Vogels vliegen
- Voldoende inkomen door uitkering
- Voldoende uitgangsmateriaal voor mijn boek
- Volkskrant
- Volkspartij voor Vrijheid en Democratie
- Voor wie zijn romans geschreven?
- Voorbeelden van retoriek
- Voorbeelden van woorden die veel vragen beantwoorden
- Voorbij, 2003
- Voorbij, 2008
- Vooroordelen en zondebokken
- Voorpagina website
- Voorwaardelijke aanvaarding en instrumentele omgang
- Voorwoord of inleiding eigen boek
- Vormen en drukken als spreekbeelden
- Vrede
- Vriendschap
- Vrij denken is het aanmaken van ware gedachten
- Vrij vee
- Vrijdenken zonder atheïsme
- Vrijdenken, 2012
- Vrijdenken, 2013
- Vrijdenken, de bezigheid
- Vrije wil
- Vrijheid
- Vrijheid komt slechts voor in de natuur
- Vrijheidsgroei
- Waar ik niet over wil praten
- Waar ik tegenwoordig over denk
- Waar mijn gedachten vandaan komen
- Waar moet ik het over hebben?
- Waar zijn we nu?
- Waarheid als manna
- Waarheid en vrijheid in soberheid
- Waarheid, 1999
- Waarheid, 2000
- Waarheid, kennis, informatie, vergissing, leugen
- Waarnemen en begrijpen
- Waarom deze website? (2016)
- Waarom deze website? (2017)
- Waarom geen memetica?
- Waarom ik heldere en duidelijk onderscheiden begrippen wil
- Waarom ik niet wil publiceren
- Waarom publiceren?
- Walging en liberalisme
- Wanneer we over een onderwerp een tekst formuleren…
- Wapengebruik
- Wat bedoel ik met mijn opstellen?
- Wat doe ik nou eigenlijk? (1978)
- Wat doe ik nou eigenlijk? (2002)
- Wat doet de swami nu eigenlijk?
- Wat er van iedereen zelf is
- Wat gebeurt er bij lezen?
- Wat ik al publiceerde
- Wat ik een gesprek noem
- Wat ik verstaan heb van Krishnamurti
- Wat ik wil met cultureel werk
- Wat ik wil met deze teksten
- Wat is ‘verstaan’?
- Wat is verlossing?
- Wat is waar omtrent sterven?
- Wat niet weet, deert dubbel
- Wat nog te verzinnen?
- Wat personen er van maken
- Wat te doen met de rest van mijn leven?
- Wat voor mijn conceptie was, is niet van invloed geweest op mij
- We kunnen kiezen tussen vluchten en vechten
- We zijn allemaal automaten
- Website 2015
- Wee de non-verbale mens!
- Weg met meningen!
- Wegwijzers naar het onderwerp
- Welkom op Gor
- Welkomstgeschenken
- Wereld en speelveld
- Wereldoorlogen en het afgebladderde vernis
- Werk
- Werken
- Werken is niet leuk
- Werken met woorden via de computer
- Werkgelegenheid is de aanwezigheid van koopkrachtige vraag
- Wetenschap in civilisatie
- Wetenschap, 1998
- Wetenschappelijke mentaliteit
- Wetenschappelijkheid
- Wetenschappen, taal en taalgedrag
- Wie of wat wij zijn
- Wij bevinden ons op een planeet, die rondjes draait
- Wij wonen in het land van Watwon
- Wijsvinger
- Wijzen met je vinger
- Wildtuin
- Woorden en onderwerpen
- Woorden, begrippen, gedachten
- Woordenschat, geschiedenis en sterrenhemel
- Zaak en tekst bij het schrijven
- Zeggen en luisteren
- Zeker ongeloof
- Zelf een preek houden
- Zelf filosoferen
- Zelf kennis nemen
- Zelf-zijn
- ZELF-zijn als gezelschapsspel
- Zelf-zijn, 1999
- Zelfopvoeding
- Zelfstandigheden
- Zelfverkenning
- Zich uitschrijven is een eindige taak
- Ziek en gezond
- Zij, mijn taalgenoten, en ‘ik-als-exemplaar-dier’
- Zijn en samenzijn
- Zinloos, doelloos, waardeloos
- Zo zit dat
- Zo zit de civilisatie in elkaar
- Zomergasten
- Zonder vrijheid geen geluk
- Zoveelste tussentijdse samenvatting van wat ik nu uitschrijf
- 1 januari t/m 28 april 1983
- 1 oktober t/m 19 december 1982
- 11 oktober 2011
- 16-17 maart 1996
- 18 juni 1999
- 2 april 1996 / 4 april 1996
- 20 t/m 31 december 1982
- 21 t/m 28 december 2006
- 24 juli 1996
- 24 oktober 2011
- 24 september 1998
- 25-26 september 1998
- 29 september 1996
- Alles is volledig gedetermineerd
- Augustus 1982
- Centraal is het verwaarlozen van de taal
- December 1983
- December 1984
- December 1996
- Januari 1996
- Juli 1986
- Juli 1997
- Juni 1983
- Juni 1984
- Knevel en de atheïsten
- Maart 1984
- Maart 1997
- Mei 1983
- Mei 1996
- Mei 1998
- November 1984
- November 1996
- September 1982
- September 1983
- September 1997
- Aanslag
- Aanspreken
- Aantekening voor het bedachte gebruik van Personal Pearl
- Acties en reacties in de civilisatie
- Als een vinger die wijst naar de maan
- Als ik dan een boek zou publiceren…
- Ansicht
- Bedoelen
- Bedoelen, betekenen, overkomen als
- Begeleiden scriptie
- Belangen
- Belangen en waarden
- Beschouwing over taal en taalgebruik
- Bespreken doe je samen
- Bespreken en lezen, doet men beter anders
- Betoog over heersen en macht uitoefenen
- Bezit en Robinson Crusoe
- Bezitten is het veroorzaken van schaarste
- Bijbel lezen als literaire tekst
- Blog taalonderwijs
- Boekbouw, het technische probleem
- Bouw van het boek
- Bronowski, Jezus, de hoeren, de tollenaars
- Censuur en communicatie
- CONSUMENTOcratie is een passender term dan DEMOcratie
- Criminaliteit hoort bij het leven zoals de seizoenen
- Cultuur en civilisatie vallen niet samen!
- Cursus
- Dagdromen
- De levensruimte van een mens
- De relaties tussen natuur, cultuur en civilisatie
- De schepping van de wereld en het begrijpen van txaenz
- Denken is geen verschijnsel
- Descartes en Locke
- Doen en laten
- Doordenken van taal en taalgebruik
- Doorgeefluik
- Economie en camouflage
- Een voorbeeld van onvolledigheid
- Eisen van ‘logisch zijn’
- Elkaar rakende AMA’s
- Er is niets anders aan te treffen
- Essay over slavernij
- Figuur en tekst bij opbouw boek
- Flaptekst
- Gangbare termen gebruiken, is werken met versleten materiaal
- Gebod, verbod en deugd
- Gobel
- Grappig
- Grenzen
- Heinsohn en Schopenhauer
- Helse druk
- Herleiden tot diepere oorzaken
- Hervatting correspondentie
- Het begrip dat ik civilisatie noem
- Het communicatieprobleem
- Het echte leven
- Het mij inspirerende verhaal
- Het onderwerp van mijn boek is: het knechten
- Het schoepenrad in de waterstroom
- HET wereldprobleem
- Hoera! vorm gevonden voor opstellen op Internet
- Hulp bij de voorbereiding van de volgende genocide
- Ik en de ander
- Ik ga een boek schrijven
- Ik haat het om voor publiek te treden
- Ik hoef geen oeuvre te scheppen
- Ik kan taal gebruikend in mijn eentje bezig zijn…
- In dit verhaal
- Indirecte introspectie
- Individu en gemeenschap
- Individu, persoon, functionaris, enkeling, exemplaar van de soort, mens
- Informatie en kennis
- Inleiding cursus
- Inleiding eigen boek
- Inleiding over mijn boek
- Jij bent de enige die mijn schrijfsels leest
- Kanten en delen van de civilisatie en de namen daarvan
- Karakter
- Kennen
- Kennen en samenzijn
- Kiezen
- Klonterend begrippenmateriaal
- Kortstondig waar, langdurig waar
- Leesfouten mijnerzijds
- Leraarschap
- Lezen, 2007
- Literatuur en onderwijs
- Lokwoorden
- Louteren
- Meer over civilisatie
- Meningen uiten
- Met een lijk als voorbeeld en aanleiding
- Met het woord ‘rivaliteit’ een kleine verzameling synoniemen gevonden
- Mierennest, in plaats van de grot van Plato
- Mijn ‘definitieve’ boek
- Mijn eerste cursus op Internet: LITERATUUR
- Mijn eigen teksten bestuderen
- Mijn kentheorie
- Mijn manier van ‘denken’ over dingen
- Mijn Nieuwe Testament
- Mogelijkheden stromen ‘van Godswege’ de economische eenheid binnen
- Natuur, cultuur, civilisatie en hygiëne
- Natuur, cultuur, civilisatie: een conceptengroep
- O.K.
- Onderwijs geven zonder leerlingen
- Onderwijs, 2007
- Onopgemerkt passeren van informatie
- ONTWAAKT!, wordt nuchter, raak ontgoocheld, kick af
- Ontwikkeling van het boek, de huidige stand en gang van zaken
- Ooit was het spelen oefenen voor het echte leven
- Opmerking over achting in civilisatie en maatschappij
- Opvatten, verstaan, begrijpen
- Over ‘de mens’
- Over ‘de Verstandiaanse mens’
- Overweging bij de breinleiding ‘uitschrijven’
- Overweging over uitschrijven
- Overwegingen bij mijn boek
- Overwegingsopstel over de inhoud van mijn boek
- Overzicht blog
- Overzicht inhoud boek
- Overzicht uiteenzettingen van conceptgroepen
- Overzicht weetboek
- Personal Pearl kaartenbak
- Plaatsen
- Profeteren, maart 2003
- Propaganda I
- Propaganda II
- Pseudo-historie van het ontstaan van civilisatie
- Publiceren
- Publiceren, waarom, waarom niet?
- Publiceren. Why not?
- Publicist en proefpersoon
- Reacties op het in een civilisatie zijn
- Religies
- Religies en civilisaties
- Rijtje vishaakjes met aas
- Rustroof
- Samenvatting uitgangsopstellen
- Schaf soevereiniteit af!
- Scheepsraad
- Schema boek
- Schuldigheid is onwaarneembaar
- Sinterpim’s dood
- Soevereiniteit en waarheid bij de burgerman
- Spontane summatie en bewuste bundeling
- Stand van het werk bij maken eigen boek
- Supernanny
- Taken en werkwijzen van de Staat
- Taxi!
- Te weten komen
- Tekst komt in mij op
- Tekstaanmaker
- Tekstgenerator
- Telkens als ik weer discussieprogramma’s hoor
- Tijdloze waarheid
- Trots
- TXAENZ
- Uitgeschreven teksten als studiemateriaal
- Uittocht
- Van individu tot IETSonderdeel
- Van waarheidsvinding tot en met onderwijs
- Veerdonck 1 (begin)
- Veerdonck 2 (vervolg)
- Veerdonck 3 (hoe en wat)
- Veerdonck 4 (het verhaal gaat verder)
- Veerdonck 5 (weblog reflecties)
- Veerdonck 6 (over ‘het onderwijs’)
- Verhalen
- Verhalen en begrippensystemen
- Verklaring van het woord ‘persoon’
- Verworden
- Verzamelde opmerkingen bij mijn begrip ‘civilisatie’
- Verzinsels buiten gebruik stellen
- Vier onderwijsmodellen
- Vogels vliegen
- Voldoende uitgangsmateriaal voor mijn boek
- Voorbeelden van woorden die veel vragen beantwoorden
- Voorpagina website
- Voorwaardelijke aanvaarding en instrumentele omgang
- Voorwoord of inleiding eigen boek
- Vormen en drukken als spreekbeelden
- Vrijheid komt slechts voor in de natuur
- Waar moet ik het over hebben?
- Waar zijn we nu?
- Waarheid en vrijheid in soberheid
- Waarom ik heldere en duidelijk onderscheiden begrippen wil
- Waarom publiceren?
- Wanneer we over een onderwerp een tekst formuleren…
- Wat bedoel ik met mijn opstellen?
- Wat ik al publiceerde
- Wat wil ik met deze weblog?
- We kunnen kiezen tussen vluchten en vechten
- Welkom op Gor
- Werkgelegenheid is de aanwezigheid van koopkrachtige vraag
- Wij bevinden ons op een planeet, die rondjes draait
- Zelf filosoferen
- Zelf-zijn
- Zich uitschrijven is een eindige taak
- Zij, mijn taalgenoten, en ‘ik-als-exemplaar-dier’
- Zo zit dat
- Zoveelste tussentijdse samenvatting van wat ik nu uitschrijf
- Aantekeningen bij ‘Sociologie, een biografische opzet’
- Als dier
- Binnen het ecosysteem
- Curve van Gauss
- de Bono’s ‘Het gelijk aan mijn kant’
- Defensie
- Drijfpuin
- Droom of nachtmerrie
- Fabriek van overlastbezorgers
- Haring in het ‘meeuws’
- Heerlijk
- Heider en ‘het spel’
- Help mij
- Het woord ‘waarheid’
- Homepage en het onderwerp ‘gesprek’
- Ik voel me bedrogen
- Ingangen van het txaenzriool
- Invallen
- Irritant
- Kind en school
- Noodlot
- Ongezouten de waarheid spreken
- Permanente emotionele bindingen
- Private reflectie
- Publiceren. Why not?
- Sluiten is het centrale werkwoord
- Tegen het (schriftelijke) debat
- Trefwoord AMA
- Tweedromenkeus
- Vluchtige associaties
- Voldoende inkomen door uitkering
- Volkskrant
- Voor wie zijn romans geschreven?
- Waar mijn gedachten vandaan komen
- Waarheid als manna
- Waarom deze website? (2016)
- Waarom deze website? (2017)
- Wee de non-verbale mens!
- Wegwijzers naar het onderwerp
- Zelf-zijn, 1999
- Aan Jan, over een boek uit mijn teksten
- Achterliggende filosofie
- Algemene didactiek
- Alle opvoeden is gericht op het aanleren van een begrippenapparaat
- Alternatief voor de omschrijving van de inhoud van de cursus
- Analogie met een microcomputer
- Andere mensen
- Anderen zijn geen superieure waarnemers
- App tegen het vergeten
- Autodidactiek
- Bezit en slavernij
- Biologisch gesproken is er een mensenplaag
- Brief aan J
- Civilisatie treedt op in drie vormen
- De gebruiksrelatie tussen mensen
- De herdershondenplaag
- De inhoud van de cursus
- De vierkante kerstkaart
- Doen, voelen en menen
- Dom
- Draaideur
- Drama van het begaafde kind
- Economische wawelaars
- Eerst de vraag, dan het antwoord
- Eigen ama onzin
- Einde bespreekbeelden
- Er zit niets achter!
- Erfgenaam gezocht
- Foldertje van Bodhimanda
- Functionaris, persoon en individu
- Geen alcohol
- Gids naar vrijheid
- Goed en kwaad zijn verdwenen, maar ook het leven is weg
- Googlebril
- Grappig
- Grenzen van natuur, cultuur, civilisatie en maatschappij
- Groot-Auschwitz
- Heilige dobbelsteen
- Het bewegen in de samenleving
- Het geloven moet van tafel
- Het mijne
- Het onderscheid tussen menselijk en passend
- Het regent
- Historisch onbedoeld
- Hoe de civilisatie te stoppen?
- Hoe ik ontkwam
- Hoe zijn natuur, culturen, civilisaties en de maatschappij uit elkaar ontstaan?
- Hulp bij de voorbereiding van de volgende genocide
- Hulpvraag 2 bij app
- Hulpvraag bij app
- Hulpvraag bij het onderwijsbaar maken van mijn inzichten
- Hulpvraag, deel 1: wat het probleem is
- Ik ben al te alleen
- Ik beschrijf het psychische als economisch handelen
- Ik een monnik?
- In beeld brengen
- In de maatschappij winnen slechts groepen, individuen nooit
- Individu, persoon, IETSonderdeel, stamlid enzovoort
- Inleidend overzicht samenvatting 1970-1979
- Invloed op ons doen en laten
- Is mij wat ik wou, mislukt?
- Jacobowsky en de overste
- Job zoekt niet naar de dader
- Keukenzout als beeld voor dwang
- Leed dat overblijft
- Leraren opleiden
- Leven in civilisatie
- Leven in het wild
- Mein Kampf
- Mensen die onder leiding samenleven, vormen een kankergezwel op de aarde
- Mensen hebben afwisseling nodig
- Mensen platdrukken
- Mijn brein is niet groot genoeg
- Mijn taal en de taal in de wetenschap
- Natuur tegen civilisatie
- Natuurwetenschap
- Nieuwe koningen, het fiasco van onderwijs en democratie
- Nieuwsdiensten perverteren het geheugen van de luisteraar
- Niks met slagroom
- O.K. een publicatie
- Onderwijs en opvoeding maken van kinderen tuig
- Onderwijs, mens en economie
- Ongeremd schrijven over de stand, en gang van zaken, in de wereld
- Onnodigs als noodzaak voor het systeem
- Ons huidige nationaal socialisme en de vermomming daarvan
- Ook betalen voor leren: een uitweg
- Oppervlakken en gebieden
- Opstel over het inspirerende verhaal van de civilisatie
- Organisatie
- Over de vermaatschappelijking van de samenleving
- Over de website
- Over eigen woordgebruik
- Over het vinden van woordgroepen, synoniemen, verwante termen en antoniemen
- Over veranderen
- Overeenkomst
- Overlast en gebrek aan sociale vaardigheid
- Overzicht over hoe het kwam
- Poging tot overzicht
- Politiek, links en rechts
- Puzzelwoordenboek, hoe gebruik ik dat?
- Restopmerkingen
- Rustroof
- Samenhangende en verwante begrippen
- Samenvatting 2005-2006
- SCHOOL ZE, in plaats van ze op te leiden
- Schrik, angst en vrees
- Soevereiniteit, ongelijkheid en concurrentie
- Stemming
- Stemming, december 2012
- Stemmingsuiting
- Stichting js: een soort jaarbericht 2005
- Stop de civilisatie!
- Straf is gewoon mishandeling
- Taal en taalgebruik, 1995
- Taalanalyse
- Taalles 1
- Taalles 2
- Taalles op school
- Technieken van tekstverkrijging
- Topprestatie
- Totaal overzicht tot op heden
- Tussen parasieten en gastheer
- Tussenmenselijk gejengel en geneuzel
- Ultrakort
- Van horen zeggen
- Veroverbaarheden
- Verzameling koekblikken
- Vier vormen van ageren
- Voorwoord bij boek over het maken van een scriptie
- Vrijen en heersen
- Waar ben ik?
- Waar ik tegenwoordig over denk
- Waarheid vinden, vindt plaats voorafgaand aan het begrijpen
- Waarom ik geen ik ‘heb’
- Wat er bij het maken van een scriptie zoal komt aan bezigheden
- Wat er van iedereen zelf is
- Wat ik verstaan heb van Krishnamurti
- Wat is waar op z’n plaats?
- Wat is, verandert niet door waarneming of bespreking
- Wat rest er voor het rustige, onopgejaagde verstand?
- Wat voor mijn conceptie was, is niet van invloed geweest op mij
- We zijn allemaal automaten
- Wedstrijdspelers in actie
- Welvaart
- Wensen t.a.v. de Stichting
- Werken is niet leuk
- Werkwoorden in de life-space-kaart
- Wetten en spelregels
- Wijzen met je vinger
- Woordenloos
- Zaaien
- Zelf dingen aanmaken
- Zelfkennis
- Zonde, zondigen en zondaar